Saturday, September 11, 2010

where da hell is dat place???

wer da hell is dat place?? woooo... ye saye org MALAYSIA dan WARGANEGARA MALAYSIA tapi rumpun indon mak aku xleh la diketepikan...

BAWEAN salah satu pulau kat indonesia dalam anggaran 150km dari utara surabaya (yg ni aku search kat google map la ofkos..) tanah jajahan Gresik kat Jawa Timur..n Bawean ni terletak kat satu pulau yg dulu nye gunung berapi mati..biase la indon kan kat lingkaran api pasifik..650m atas aras laut. so, skarang ni banyak kaum2 boyanese ni dah berhijrah kat Msia but then still banyak lagi populasi kaum ni kat pulau tersebut dalam appx 65,000..baki nye xtau la kat ne.. kat sekeliling capital SANGKAPURA ade banyak lagi pulau2 n kampong2 kkecik yg laen..

nama pulau ni dari perkataan sanskrit yg bermaksud ade cahaya "there is sunlight" and mostly org kat situ kerje sbagai kelasi or merchant yg merantau jual2.. bahase rasmi ofkos indonesian tapi gune loghat boyan la..dan ade sebb kenape org boyan ni sellalu merantau..sebb nyeeeeeee.... hahaha "You are not really a man until you have spent several years abroad." so..jgn tekejut kalu jmpe kaum ni kat US,UK jepon n so on ...sebab itu la dorg merantau..atok aku pon terlibat same so my mum indirectly involves in my grandpa's misson..my dad original dari kelantan,darah bau budu tapi dah dok kat k.lumpor more den 25yers.. mak ngn ayah aku dah merantau dari tmpt dorg lahir berpuluh2 tahun..tapi aku paling jao pn kat s.alam je tu pon balik tiap2 minggu..

kadang2 terase la diskriminasi tapi bile dah besar xkesah pon org nak cakap ape..coz i'm proud to be MALAYSIAN..

so, kepade KAMU!! ye..ye kamu la sape lagi..ye kamu tu.. ini la aku.. walaupOn muke aku xde cam org jepon pon ini la aku.. aku muslim n MALAYSIAN too..boyan pon boyan la janji waras pak! hihi~

sumber: wikipedia free encyclopedia



No comments:

Post a Comment